Mesélj kicsit magadról, kérlek! Miért választottad a zenész szakmát? Hogyan lettél muzsikus? Milyen út vezetett a zenekari tagsághoz?
Gyerekkoromban több minden érdekelt, nagyon szerettem tanulni és olvasni, különösen a természettudományok területén. Zenész családba születtem, így természetes volt, hogy hangszeren is tanuljak. A gyakorlásban is szorgalmas voltam, és ez hamar meghozta gyümölcsét. A korai sikerek, a rokonaim bátorítása és jó példája győztek meg afelől, hogy én is a zenei pályát vigyem tovább.
Mi alapján választottál hangszert? Miért?
A szüleim adták kezembe a hegedűt. Bár én zongorázni szerettem volna, azt mondták, hogy ezzel jobban el tudok majd helyezkedni. A zongorázás nélkül azonban nem nyughattam, így felvettem második hangszerként. Nagyon örültem ennek a lehetőségnek, és saját örömömre sokáig 2 szakot vittem tovább. Végül maradt a hegedű. Egy hegedű - az énekhang után - szinte mindent át tud adni, és ki tud fejezni, ami az ember lelkében, szellemében van.
Kedvenc zeneszerződ, zenekari műved? Legemlékezetesebb pillanatod a zenekarban?
Amikor ezt kérdezik tőlem, először három "B" betűs jut eszembe: Bach, Brahms és Bartók. De sorolhatnám Puccini operáit, Mahler szimfóniáit, Shostakovich és Prokofiev kamaraműveit, vagy akár Beethoven hegedű-zongora szonátáit. Nem tudom őket igazán sorrendbe állítani. Más korban írtak, más az üzenet, és más volt a közönség. A mi feladatunk, hogy "előhívjuk" minden alkotásból azt a "csodát", amiért íródott, amit maga a szerző is hallatott volna. Minden ilyen pillanat, amikor ez megszületik, emlékezetes a számomra.
Jellemezd magad 3 szóval!
Istenfélő, igényes, mélyen érző
Mi a legnagyobb vágyad muzsikusként?
Hogy a hangszeremmel Isten jóságát, kegyelmét, és szeretetét át tudjam adni másoknak.
Említetted, hogy nagyon érdekeltek a természettudományok. Sosem fordult meg a fejedben a pályamódosítás? Mi köt leginkább a muzsikus szakmához?
Többször megfordult a fejemben, de addigra már túl sokat fektettem ebbe a szakmába, hogy csak úgy otthagyjam. Ezek pedig mind olyan pályák, amik teljes embert kívánnak, egyiket fel kellet volna adnom a másikért. Végül, azok az évek, amik tanulásra lettek szánva, valamint a pályamódosításhoz szükséges mersz és hajlandóság, elmúltak. Isten útjai azonban tökéletesek. Ő mindenből jót tud kihozni.
Általános probléma a szimfonikus zenekaroknál, hogy kevés a fiatal, aki hivatásszerűen egy zenekarban szeretne dolgozni…Te a fiatal korosztályt képviseled az együttesben. Mi a véleményed, hogy lehet a fiatalokat motiválni arra, hogy jelentkezzenek egy zenekar soraiba, illetve, hogy ott is maradjanak?
3 tényező van, ami miatt könnyebben maradnak, de ha ebből egy-kettő hiányzik, akkor nagy esély van rá, hogy másik állás után fognak nézni.
1, anyagiak
2, szakmai színvonal
3, elismerés
A sorrend nem jelenti a fontossági sorrendet, mert ez egyénenként, életszakaszonként változhat, minthogy az is egyénfüggő, ki mennyi ideig tudja tolerálni a hiányzó szegmens(eke)t.
Az anyagi háttér egy pályakezdőnek is nagyon fontos, hogy el tudjon indulni, önálló lábakon álljon, és esélye legyen a családalapításra.
A szakmai színvonal az együttes jövőjét, versenyképességét, és lehetőségeit jelentősen meghatározza, és felelős a fejlődésért, az állandó frissességért.
Az elismerésre pedig szakmai és emberi szempontból is szüksége van mindenkinek ahhoz, hogy jól érezze magát egy közösségben, tudván, hogy az ő jelenléte és tudása is számít.
((Még egy dolog: a fiatalok szívesen és könnyen veszik az előrevivő változásokat, mert több idő van előttük, mint mögöttük. Őket nem igazán érdekli az együttes múltja. Inkább a jelene és a jövője.))
Egyéb (bármi, amit érdekesnek, fontosnak, meghatározónak tartasz) lehet egy elismerés, egy koncert, egy pillanat, egy élmény…bármi. J
Több felejthetetlen koncertélmény közül hármat említenék, amelyekben én is játszottam, mert ezek zeneileg és közösségileg is meghatározóak voltak számomra:
Liszt Ferenc Kamarazenekarral a Csajkovszkij: Vonósszerenád,
Magyar Rádió Zenekarral Brahms 3. és 4. Szimfóniája,
Kocsis Zoltánnal Bartók Concerto és Bartók 2. Szvit előadása a Zeneakadémia Zenekarával.