A lidércek megpróbálnak a szerelmesek közé állni - Beszélgetés Gál Tamással | Miskolci Szimfonikus Zenekar

Jelenlegi hely

A lidércek megpróbálnak a szerelmesek közé állni - Beszélgetés Gál Tamással

Ritkán hallott Puccini-opera csendül fel a Művészetek Háza színpadán.

Miskolc. A Lidércek egy tipikus operaoratórium vagy oratóriumopera, mondja Gál Tamás, a Miskolci Szimfonikus Zenekar művészeti vezetője, de a zenéje egészen fantasztikus. Milánóban, az ősbemutatón 16-szor tapsolták vissza.

- Puccininek ezt az operáját nem túl gyakran játsszák. Hogy esett épp erre a választás?

Pontosan ezért, mert nem gyakran játsszák. Illetve koncertszerűen azért viszonylag sokszor hallani. Ennek az operának a cselekménye még kezdetleges, Puccini nagyon fiatalon írta. Mondjuk úgy, hogy egyszerű, szokásos szerelmi történet, amiben túl sok fordulat nincs. Ezért inkább koncertszerű előadásban viszik színpadra. Viszont a zenéje egészen fantasztikus, már az igazi Puccini ismerhető fel benne. Többek között ezért is adjuk elő, mert lenyűgöző a dallamvilága.

- Úgy tudom, a Lidérceknek nagy sikere volt Puccini idején az ősbemutatón.

Az opera egy pályázatra készült, de a bírálók visszadobták. Az első bemutató viszont hatalmas sikert aratott Milánóban, állítólag 16-szor tapsolták vissza a szerzőt. Verdi is elismeréssel beszélt a műről, egyetlen kritikája volt csak, hogy az „opera az opera, a szimfónia meg szimfónia”. Arra célzott, hogy ebben a darabban viszonylag nagy terjedelemben szimfonikus zene szól. A szerző a cselekményt úgy viszi tovább, hogy két alkalommal narrátort alkalmaz, aki zene nélkül meséli el a történetet.

- Említette, hogy kezdetleges az opera története, de azért van benne dráma és feszültség.

A főbb szereplők egy szerelmespár, valamint a lány édesapja. A bonyodalmat a megcsalás adja. A lidércek azok a nők, akik még a házasságkötésük előtt meghaltak. Ezért bosszút esküsznek, és megpróbálnak a fiatalok közé állni. Megtörténik az elhagyás, ebbe belehal a lány, aztán mégiscsak visszatér a szerelmes fiú, de akkor már csak a lány szelleme jelenik meg. A történet egyszerű, de egészen drámai és virtuóz zenei részek fedezhetők fel benne. 

- Kedvelni fogja ezt a művet a közönség is?

Egészen biztosan. Egyrészt azért, mert a zenéje slágerszerű, dallamos és éneklő, mint minden Puccini. A zene viszi magával a hallgatót. A három énekesnek az átlagos operához képest kevesebb szerep jut, de azok viszont nagyon nehéz áriák és duettek. Ebbe a műbe első hallásra bele lehet szeretni. Nagy fájdalmak, nagy érzelemkitörések és különböző hangulatok, karakterek jellemzik. Nekem az egyik kedvencem. 

- Hogyan történt az énekesek kiválasztása?

Az az igazság, hogy nem könnyűek az opera áriái. Ilyenkor az ember megpróbálja azt a hangszínt megkeresni, ami Puccini szopránjához, tenorjához, baritonjához illik. Valamint szempont, hogy én mint karmester más művekben kikkel dolgoztam már együtt. Kik azok a jó énekesek, akiket emberileg szeretek, akik már többször jártak Miskolcon. Mert sokan el tudják énekelni, de nem mindegy, hogy érzelmileg kihez kötődik az ember, kivel alakult már ki jó kapcsolat.

- Mit kell tudni a három szólistáról?

Mindhárman  a Magyar Állami Operaházban énekelnek Budapesten. Fodor Beatrix lesz a szoprán, Kálmándy Mihály basszbariton az apa, és Roberto, a hős szerelmes, Bándi János. Mind a három komoly névnek számít egyébként. A Debreceni Kodály Kórust pedig nem kell bemutatni, hiszen világszínvonalú együttes, és ők is gyakran vendégszerepelnek Miskolcon. 

- Mit mondana a közönségnek, miért jöjjön el erre a hangversenyre?

A Lidércek egy tipikus operaoratórium vagy oratóriumopera. Nevezhetjük így is, úgy is. A közönség azért jöjjön el, mert egészen páratlan élmény lesz ez a koncert. A ritkasága miatt is. Utólag majd fogják látni, hogy miért volt érdemes. De egyébként kiváló közönsége van mind a két bérletnek, a Tűzvarázsnak és a Hangforrásnak is. Kezdik megismerni az emberek az új koncepciót. Megállítanak az utcán, kérdezgetnek a művekről. Fontos feladatunknak érezzük, hogy formáljuk és bővítsük a közönség ízlését. A Lidércek is ezt a célt szolgálja.

 - A mostani már a második évada a Miskolci Szimfonikus Zenekar karmestereként. Jól érzi itt magát?

Gál Tamás: Igen. Nagyon. A jelenlegi szerződésem szerint még egy évad van hátra. De szeretnék maradni még egy jó ideig. Mert nagyon jól érzem itt magam, nagyon szeretek együttdolgozni a zenekarral. Kitűnő a viszonyom a zenészekkel, legalább is én így érzem. Azt hiszem, hogy rajtam nem fog múlni a további közös munka. A munkám miatt Miskolcra költöztem, ez azért ritkán fordul elő a karmesterek életében. Szeretem a várost is. Lehet, hogy még nem ismerem eléggé, de ha lesz idő, igyekszem megismerni a környéket is. A zenekar művészeti vezetése mellett tanítok az egyetem zeneművészeti intézetében, nyáron ifjúsági zenei tábort vezettem. Egyszóval sokrétű a munkám. Szeretném ezt még sokáig csinálni.

 

A koncertről

Mikor: Február 25. 19 óra

Hol: Művészetek Háza

Műsoron: Puccini: Lidércek – koncertszerű előadás

Közreműködnek: Ének: Fodor Beatrix, Bándi János, Kálmándy Mihály

Kodály Kórus Debrecen (művészeti vezető: Somogyi-Tóth Dániel

Vezényel: Gál Tamás

 

 

Gál Tamásról

1960-ban született Jászberényben.

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán 1984-ben karvezetés, majd 1985-ben karmesterképző szakon szerzett diplomát.

1985-88 között a Pécsi Szimfonikus Zenekar karmestere volt.

1986-tól kezdve több éven át a nagy hírű Nyírbátori Nemzetközi Ifjúsági Zenei Tábor művészeti vezetőjeként tevékenykedett.

Több mint 20 éven át a MÁV Szimfonikus Zenekar vezető karmestere
Diplomájának megszerzése óta a legtöbb hazai szimfonikus zenekar állandó visszatérő vendégkarmestere. Rendszeresen dirigál a Budapesti Tavaszi Fesztiválon

2014-től a Miskolci Szimfonikus Zenekar művészeti vezetője, karmestere

 Díjak, elismerések:

Liszt Ferenc-díj (1998)

A Vasút Szolgálatáért-díj ezüst fokozata (1998)

Érdemes művész díj (2008)

 

Forrás: Észak-magyarország